Letecký motor
- Kategorie: Průmysl
Letecké motory lze dělit podle různých kritérií. Pomineme-li elektromotory, pak jsou všechny letecké pohonné jednotky tepelnými motory. Tepelné motory přeměňují chemickou energii paliva na energii mechanickou. Mechanická energie - rotační pohyb hřídele, plyny o vysokém tlaku apod. - se za pomocí vhodného zařízení (vrtule, tryska) mění na kinetickou energii plynů. Plyn urychlený na na určitou rychlost pak vyvolává reakční sílu v opačném směru - vyvolává tedy tah.
Z nejobecnějšího pohledu lze tepelné motory rozdělit na motory s vnějším a vnitřním spalováním. Motory s vnějším spalováním se, až na několik případů v pionýrských dobách letectví, neuplatnily a proto obvykle nejsou brány v potaz při dělení leteckých motorů. Motory s vnějším spalováním jsou například parní stroje, nebo Stirlingův motor. U motorů s vnitřním spalováním probíhá spalování v pracovním prostoru motoru a produkty spalování tak konají mechanickou práci. Motory s vnitřním spalováním lze dále dělit na pístové a reakční).